Werkwijze
Het maken van een film: het proces
Bij het maken van een film is er een aantal stappen nodig om te doorlopen. De meeste van deze stappen gelden voor alle soorten video’s. Denk aan bedrijfsfilms, instructiefilms, promotievideo’s en testimonialvideo’s. Indien gewenst helpen wij bij het gehele proces, van idee naar film.
Onze werkwijze is gebaseerd op ervaring en een aantal vaste theorieën voor efficënt en effectief werken. We hebben een vaste werkwijze, maar: elke opdracht is anders. Daarom kijken we altijd welke werkwijze het beste past bij het betreffende project.
Voor al onze projecten maken wij gebruik van vrije-uitloopfantasie…








1. Het idee
We hebben allemaal wel eens dat denkbeeldige lampje boven ons hoofd dat plotseling gaat branden. Tok, tok… Daar is het idee: we moeten een bedrijfsfilm maken. Dat is een veelvoorkomend idee bij bedrijven. Niet altijd is een bedrijfsfilm de juiste oplossing. Er is namelijk zoveel mogelijk met video dat wij graag jouw idee aanhoren. Vervolgens geven wij advies vanuit onze eigen ervaring.
Mocht er nog geen idee zijn, dan gaan we natuurlijk ook graag met jou in gesprek tijdens een creatieve kennismakingsbrainstorm.
2. De broedtijd
Als het idee er eenmaal is, maken wij hier een concept van. Soms is dit voor één video, maar soms ook voor meerdere video’s. In deze fase doen we onderzoek naar de realisatiemogelijkheden en schaven we het plan bij – waar nodig. Het is hierbij belangrijk om de doelgroep in gedachten te houden, maar ook de plek waar de video te zien zal zijn en de motivatie voor het vertonen van de film.
Naast dat we een concept uitbrengen, maken we – na akkoord – ook een planning en script. Bij een groot project komen we graag op dit moment nog een keer bij elkaar voordat we beginnen met de opnames. We kunnen dan alle plannen nog een keer uitvoerig bespreken.


3. De productie
Een film maken draait om samenwerking en soms is het nodig om er extra partijen bij te betrekken. Denk aan figuranten, acteurs, materiaalverhuurbedrijven of locaties. Wij regelen dit graag allemaal, al kan er natuurlijk zelf ook een hoop werk gedaan worden.
4. De opnames
Wanneer alles geregeld is, kunnen we beginnen met de opnames. Soms kan dit in een halve dag, maar het is ook mogelijk dat er meerdere draaidagen nodig zijn. Tijdens de opnames zijn we vrijwel altijd aanwezig met een cameraman en een geluidsman/assistent.
De opdrachtgever bieden we de mogelijkheid om draadloos live mee te kijken met de opnames op locatie. Dit kan op een eigen smartphone, maar wij hebben hier ook een mooi scherm voor.


5. De montage, de videobewerking
Wanneer we de juiste beelden hebben gemaakt, kunnen we beginnen met de montage, de videobewerking. Het is mogelijk om hier als opdrachtgever zelf bij te zijn. Wij hebben een groot scherm waarop je live mee kunt kijken naar het uiteindelijke resultaat. Het voordeel hiervan is dat feedback direct gegeven kan worden en het proces vaak sneller verloopt.
In deze fase sturen we altijd zo snel mogelijk een eerste versie. Zodra wij hierop feedback hebben gekregen, gaan we meteen aan de slag met de afwerking. Na akkoord kunnen we de video opleveren.
6. De oplevering
Wanneer de video volledig naar wens is, leveren we hem op. Standaard doen we dit als mp4-bestand in een hoge en lage kwaliteit. We zijn betrokken bij het begin van het proces, maar dat willen we ook ná de oplevering zijn. Daarom bieden we indien gewenst nazorg, als extra service. Wij helpen met het plaatsen van de video’s op bijvoorbeeld sociale media of websites.
Ook hebben wij in ons netwerk diverse marketingbedrijven die kunnen helpen met een complete marketingcampagne.
