Kuiken ei uitkomen broedkast camera film macro agrarisch

5 tips om vindbaar te worden op YouTube

×
Ga terug naar het overzicht
Video met klantreviews en testimonials, filmische content gericht op het delen van klantervaringen en feedback

Hoe zorg je ervoor dat niet alleen je vrienden, familie en je huidige klantenkring jouw YouTube-video zien? In deze blog leggen we je aan de hand van 5 concrete tips uit hoe je een groter bereik voor je video kan creëren:

Wat voor video’s zet je als bedrijf op YouTube?

Je kent waarschijnlijk wel de kattenfilmpjes die die ene collega regelmatig opzoekt. Of de vlogs die je zoon of dochter dagelijks kijkt. Grote kans dat ze deze filmpjes bekijken via YouTube. Wat moet je als serieus bedrijf op YouTube tussen al die ‘nutteloze’ video’s? Gelukkig staan er ook andere filmpjes op het bekende videoplatform. Je kunt er als bedrijf veel potentiële klanten mee bereiken.

Heb jij bijvoorbeeld wel eens een video opgezocht over hoe je je printer aansluit of hoe je een bepaald gerecht maakt? Waarschijnlijk heb je ooit een of meerdere instructievideo’s op YouTube gezien. Dit is precies waarom YouTube interessant kan zijn voor bedrijven. Deel bijvoorbeeld relevante kennis uit jouw branche of vakgebied in leerzame video’s. Maar ook leuke zakelijke vlogs kunnen het goed doen op YouTube. Hier lees je 55 verschillende onderwerpen voor zakelijke vlogs.

Je kunt op meer manieren leads krijgen via YouTube, door bijvoorbeeld betaalde advertenties. Wil je meer weten over het adverteren met video? Neem dan contact met ons op. In deze blog lees je waarom je een video zou moeten plaatsen op YouTube.

Hoe upload je een video op YouTube?

In deze blog gaan we in op het vindbaar maken van je video, maar het is natuurlijk ook handig om te weten hoe je een video uploadt op YouTube. Als je daar meer over wilt weten, kun je het door ons gemaakte stappenplan raadplegen. In 10 overzichtelijke stappen inclusief screenshots nemen we je aan de hand mee. Lees hier het 10 stappenplan voor het uploaden van een YouTube-video.

Stap 1: maak een video voor jouw doelgroep

Het klinkt misschien logisch en dat is het eigenlijk ook wel: de video’s die je maakt en online plaatst moeten wel bekeken worden. En nog mooier is het wanneer ze worden bekeken door jouw doelgroep en de overgebrachte boodschap aanzet tot actie. Doe daarom eerst onderzoek naar wie je doelgroep is en wat die doelgroep wil zien in jouw video.

Stap 2: behoud de aandacht in je video

Maak je video boeiend om de aandacht van je kijker bij de video te houden. Monteer je video daarom zorgvuldig. Zorg voor een goede terugkerende intro in jouw huisstijl en begin je video met een prikkelende introductie.

Daarnaast is het belangrijk dat je je video toegankelijk maakt, dus wees in je presentatie persoonlijk en authentiek. Een foutje maken mag en een “uhhh” of “uhmmm” is geen probleem. Ook is het belangrijk dat je de video ondertitelt en eventueel voorziet van een audiobeschrijving, zodat de video ook voor doven en slechtzienden goed te volgen is. Uiteraard is dit afhankelijk van je doelgroep. Ondertiteling is wel iets wat zeker aan te raden, omdat veel mensen tegenwoordig ook video’s zonder geluid bekijken.

Als laatste: maak contact met je kijkers en betrek ze bij jouw verhaal. Vraag ze om reacties te geven onder de video of om een actie uit te voeren, bijvoorbeeld het downloaden van een e-book of het aanvragen van een offerte.

Stap 3: kies een goede thumbnail (voorvertoonafbeelding)

Een thumbnailafbeelding is de eerste afbeelding die kijkers op YouTube te zien krijgen bij jouw video. Je kan deze afbeelding zelf aanpassen door een moment te kiezen uit de video. Of door een speciaal gemaakte afbeelding te uploaden. Hieronder zie je een voorbeeld van een aantal thumbnailafbeeldingen.

wat is een thumbnail afbeelding

Hoe je dit doet, lees je in de volgende blog: Hoe plaats ik een video op YouTube?

Stap 4: vul alle benodigde informatie in

Het is belangrijk om je video een goede titel te geven, dus niet ‘video-van-bedrijf.mp4’. Zorg ook dat de beschrijving is ingevuld en laat hier eventueel een goede tekst voor schrijven.

Net als bij afbeeldingen die je uploadt is een video ook niet makkelijk vindbaar als de tags niet zijn ingevuld. Tags zijn woorden die je kunt toevoegen aan een afbeelding of video, bijvoorbeeld wat er te zien is of waar het over gaat. In de loop van de tijd is Google de beelden en gesproken tekst steeds beter zelf gaan analyseren, maar we zullen dit ook nog een poosje zelf moeten blijven doen.

Ook kun je aan het einde van je video een knop toevoegen met de vraag of de kijker nog een video wil kijken, zoals in onderstaand voorbeeld.

youtube verder kijk kaart toevoegen

Stap 5: analyseer

De laatste stap heeft niet zozeer effect op je bestaande video’s, maar wel op toekomstige video’s. Net als bij webpagina’s en blogberichten kun je ook bij YouTube statistieken inzien. Dit kan via YouTube Analytics. Je kunt hier onder andere zien waar je kijkers de video gevonden hebben (verkeersbronnen), hoeveel weergave/vertoningen er zijn geweest en wat de gemiddelde kijktijd is.

Die kijktijd is vooral interessant. Als de video 10 minuten duurt en de gemiddelde kijktijd is 5 minuten, dan is er iets in de video wat ervoor zorgt dat kijkers niet verder kijken. Oorzaken kunnen zijn: de spanning is weg, de vraag van de kijker is al beantwoord, de video heeft ineens een hele andere stijl of kwaliteit van het beeld en geluid.

Waar_vind_ik_YouTube_Analytics

Ook kun je zien hoe vaak een thumbnailvertoning/-weergave ervoor heeft gezorgd dat je video is weergegeven. Daaruit kun je de conclusie trekken of jouw thumbnail wel of niet een goede afbeelding betreft. Maar, je kunt nog veel meer zien, zoals de betrokkenheid van je kijkers, welke video’s het beste scoren en op welk moment je video’s het beste bekeken worden.

Kortom, je kan bij video’s nog veel meer informatie en statistieken terugvinden dan bij een blog of webpagina. Dit maakt het analyseren en verbeteren van je video’s gemakkelijker. Wanneer je er zelf niet uit komt, kunnen wij je in contact brengen met een aantal marketingexperts in ons netwerk die je hiermee verder kunnen helpen. Wil je hier meer informatie over? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Wat kan je nog meer doen om je video’s te laten scoren?

Al deze stappen zorgen er samen met de inhoud voor dat jouw video beter vindbaar wordt op YouTube en andere online zoekmachines. Wat kun je nog meer doen?

Deel je video op social media en je website
Plaats een link van de video op je website en plaats berichten met de video op social media. Tegenwoordig kan je bij de meeste socialmediaplatforms een YouTube-video direct bekijken zonder doorgeschakeld te worden naar YouTube. Dit kan ook op bijvoorbeeld WhatsApp.

Zorg voor abonnees
Dit zijn volgers en fans van je kanaal. Zij krijgen automatisch berichten van nieuwe video’s en ontwikkelingen op je kanaal. Verwijs kijkers hier af en toe naar in je video’s. Je kent vast wel de zin die veel vloggers gebruiken: “Vergeet niet op het duimpje te klikken en te abonneren op mijn kanaal.”

Stel je huidige netwerk op de hoogte van je video’s
Ga niet je vrienden, familie en klanten volspammen met berichten over je video’s. Het is echter wel aan te raden om je huidige netwerk op de hoogte te brengen van je video’s. Zo heb je meteen al een aantal kijkers.

Zorg voor conversie
Worden je video’s goed bekeken? Vergeet dan niet aan het einde van je video een call-to-action, zoals bijvoorbeeld de vraag voor het kopen van een product, het downloaden van een e-book of het aanvragen van een offerte.

Maak playlists of serie-playlists
Plaats video’s die bij elkaar horen in een playlist. Zo kan de kijker urenlang achter elkaar genieten van jouw video’s.

Maak je YouTube-kanaal/-account compleet
Zorg ervoor dat je YouTube-kanaal volledig is ingevuld. Let op de volgende punten:

  • Kies een goede naam voor je kanaal; niet ‘dolfijn008’, maar gebruik je eigen naam of bedrijfsnaam;
  • Zorg voor een duidelijke en goede profielfoto;
  • Plaats een mooie omslagfoto;
  • Kies een goede video die vastgepind staat op je kanaal, bijvoorbeeld je bedrijfsfilm of showreel. Of een speciale kanaalvideo met daarin een promotietekst die verduidelijkt wat bezoekers op jouw kanaal kunnen vinden;
  • Zorg voor een duidelijke en sterke beschrijving van je kanaal en bedrijf;
  • Vul je ‘Over’-pagina volledig in;
  • Koppel je socialmediakanalen en website aan YouTube.

Zorg voor engagement
Wat? Engagement? Heel simpel voor YouTube-video’s: wij bedoelen hiermee dat kijkers betrokken zijn bij je video’s. Wanneer kijkers je video ‘liken’, delen en erop reageren, verhoogt dit de waarde van je video. Belangrijk is wel dat je reageert op de reacties; dit verhoogt de verbondenheid met je kijkers. Daarnaast kun je eventuele ongepaste reacties laten verwijderen.

Maak je video’s nog professioneler
Als je al een poosje zelf bezig bent met het maken van video’s en het resulteert in omzet, dan kun je erover nadenken om het maken van video’s uit te besteden aan videoproductiebedrijven zoals bijvoorbeeld van Ei naar Kip.

Plaats consistent video’s
Als laatste is het belangrijk dat je het niet bij één video houdt. Plaats regelmatig een video – bijvoorbeeld iedere twee weken. Zo houd je contact met abonnees en ziet YouTube jou als een ‘actief betrokken’ kanaal. Wij bieden ook videopakketten aan; daarmee neem je een abonnement af voor een consistente stroom aan video’s.

De samenvatting van beter vindbaar worden op YouTube

Deze blog bestond uit een vrij lange en pittige tekst en daarom hebben we – voor het gemak – een overzicht gemaakt van de belangrijkste punten.

  1. Begin gewoon met video

Doe het zelf of besteed het uit aan een videoproductiebedrijf zoals van Ei naar Kip. Het belangrijkste: begin gewoon en zie of het werkt voor jouw bedrijf.

  1. Denk wel even na over de inhoud

Denk even na over wat je wilt gaan zeggen. Doe dat ruim voordat je begint aan de video-opname. Onderzoek wat jouw doelgroep wilt zien.

  1. Wees volledig bij het uploaden van je video

Vul alle benodigde informatie aan die wordt gevraagd bij het uploaden van een video. En zorg voor een goed ingericht YouTube-kanaal.

  1. Analyseer en verbeter

Bij elk begin worden er fouten gemaakt. Daarom is het belangrijk om regelmatig je gemaakte content te analyseren en je video’s te verbeteren waar nodig.

Begrijp je sommige termen niet of wil je meer praktische uitleg? Wij helpen je graag.

Meer weten over YouTube-video’s?

Wil je weten wat YouTube-video’s voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Bel ons via 0318 – 26 10 85 of stuur een mail naar info@vaneinaarkip.nl voor een vrijblijvend inzichtelijk gesprek.

Ga terug naar het overzicht

Wat klanten over ons zeggen

 

Het team van Van Ei naar Kip glimlachend in beeld

‘Klein detail, groot effect’

Over van Ei naar Kip

Wij zijn niet het videoproductiebedrijf dat alleen video’s maakt. Wat wij nog meer doen? Wij denken mee met onze opdrachtgevers en vertellen jouw verhaal door middel van video, precies zoals jij het in je hoofd hebt. Wij produceren video’s die meehelpen doelen te realiseren. Wij helpen je graag met onze unieke aanpak voor het maken van bedrijfsfilms, videocontent, webinars en podcasts. Dit alles doen wij met een tot in detail uitgedacht, maar flexibel productieplan.

Offerte aanvragen of neem contact op