Kuiken ei uitkomen broedkast camera film macro agrarisch

Ter inspiratie: 55 onderwerpen voor jouw bedrijfsvlog

×
Ga terug naar het overzicht
Een uitleganimatie voor social media, vervaardigd met After Effects, met vloeiende animaties en aantrekkelijke visuele effecten, perfect voor het overbrengen van boodschappen op een boeiende en informatieve manier op sociale netwerken

Goed idee, die bedrijfsvlogs. Maar waar moet het dan over gáán? In deze blog delen we een waslijst aan ideeën voor gave videocontent. Wanneer je deze lijst als inspiratie ziet en je er zelf nog een vleugje creativiteit aan toevoegt, heb je binnen de kortste keren een heleboel ideeën voor jouw vlog. 

Waarom vloggen als bedrijf?

Bij een vlog denken we vaak aan tieners met een camera op selfiemodus die hun hele leven in beeld brengen. Dat is niet wat wij bedoelen met vlogs, bedrijfsvlogs welteverstaan. Voor ons zijn bedrijfsvlogs video’s waarin kennis en ontwikkelingen worden gedeeld door een bedrijf. Bijvoorbeeld: met welke gave projecten ben je bezig als ondernemer? Wie zijn je nieuwe medewerkers? Wat vinden jouw klanten van je diensten of producten?

Het betreft niet één bedrijfsfilm, maar meerdere losse video’s die je onafhankelijk van elkaar kunt plaatsen op sociale media. Zie het als blogberichten, maar dan met video; dat is ook waar de naam vlog (v= video, log = dagboek – in het Engels) vandaan komt.

Voordat je onderstaande onderwerpen gaat vastleggen is het goed om te weten dat de basis van content maken ligt bij het amuseren en het betrekken van je doelgroep. Denk daarom goed na over wat wel of niet bij je past.

De lijst met 55 onderwerpen voor jouw zakelijke vlogs

  1. Introduceer nieuwe medewerkers;
  2. Vertel over je gaafste project tot nu toe;
  3. Waar komt je bedrijfsnaam vandaan?;
  4. Licht je nieuwste product toe;
  5. Laat een klant vertellen wat hij/zij van jou vindt;
  6. Deel je bedrijfsdoelen;
  7. Haak in op het nieuws;
  8. Vertel welke tools of gereedschappen jij gebruikt tijdens je werk;
  9. Laat zien hoe je met je team de week begint;
  10. Stel een uitdaging voor aan je kijkers;
  11. Geef een review over een product dat je recent hebt gekocht;
  12. Wie is jouw inspiratie/rolmodel?;
  13. Deel je behaalde milestones;
  14. Vertel over je laatst bezochte netwerkevent;
  15. Interview een tevreden opdrachtgever;
  16. Interview een medewerker;
  17. Laat producten testen/proeven door iemand van jouw doelgroep;
  18. Ga de straat op en vraag of mensen jouw product of dienst kennen;
  19. Vertel welke werkwijze je hanteert;
  20. Vertel hoe jouw vraagprijs wordt berekend;
  21. Hoe ziet jouw werkdag eruit?;
  22. Leg bepaalde handelingen uit;
  23. Presenteer producten;
  24. Bespreek welke evenementen of beurzen je hebt bezocht;
  25. Wat er afgelopen week allemaal fout of goed ging;
  26. Deel een geheim van jouw bedrijf;
  27. Laat zien hoe jullie de VrijMiBo vieren;
  28. Welke boeken je inspireerde;
  29. Wat je de afgelopen tijd hebt geleerd in je bedrijf;
  30. Vertel over nieuwe ontwikkelingen;
  31. Vertel over wat je vroeger wilde worden;
  32. Waar kom je vandaan?;
  33. Vertel over je ideale klant;
  34. Benoem de droom die graag uit wilt laten komen;
  35. Achter de schermen bij je vlog;
  36. Je beste verkoopgesprek van afgelopen week;
  37. Deel je leerproces;
  38. Stel een prijsvraag;
  39. Maak een vlog van je bedrijfsuitje of -jubileum;
  40. Bespreek je diensten;
  41. Geef tips en deel kennis;
  42. Interview iemand van jouw branchevereniging;
  43. Vertel updates over jouw branche;
  44. Welke quote hangt boven jouw bureau?;
  45. Breng bedankjes langs bij je belangrijkste opdrachtgevers;
  46. Behandel de meest gebruikte vaktermen;
  47. Deel oplossingen voor bekende problemen van je doelgroep;
  48. Hoe zie jij je bedrijf over 5 jaar?;
  49. Vertel de geschiedenis van het bedrijf;
  50. Stel alle medewerkers voor in een eigen vlog;
  51. Laat zien hoe jij je kantoorhond traint;
  52. Nieuw pakketje binnen? Pak hem uit voor de camera.;
  53. Interview je leveranciers;
  54. Behandel al je veelgestelde vragen die op je website staan;
  55. Organiseer een Q&A.

Naast deze lijst is het ook van belang dat je met je zakelijk vlog inhaakt op de actualiteit, zoals nieuwsberichten en feestdagen. En zorg dat je spontaan blijft. Niet alle onderwerpen in deze lijst zijn voor elk bedrijf geschikt; het moet wel bij jou en jouw bedrijf passen.

Wanneer je minimaal twee van de drie onderstaande vragen met een “ja” kunt beantwoorden, dan is het mogelijk een goed onderwerp voor je bedrijf.

  • Is het een actueel onderwerp?
  • Past het bij mij persoonlijk en mijn bedrijf?
  • Wil mijn doelgroep dit zien/weten?

Is het wel origineel genoeg om via deze lijst te werken?

De onderwerpen in deze lijst zijn zeer algemeen en niet specifiek voor één bepaalde branche. Door dit als inspiratie te zien en niet letterlijk te kopiëren, wordt jouw video automatisch al origineel. Ook kan de manier waarop er gefilmd wordt, de locatie of de montage bijdragen aan originaliteit van je video.

Niet alleen de inhoud, maar ook de titel moet tot de verbeelding spreken. Belangrijk is dat je een goede thumbnail hebt en dat duidelijk is dat de vlog van jouw bedrijf is.

Praktische informatie voor een bedrijfsvlog

Voorbeelden van zakelijke vlogs

Hieronder staat een aantal verschillende soorten zakelijke vlogs. Er is veel met video mogelijk en omdat wij volledig maatwerk leveren, is het voor elk bedrijf toe te passen.

Vrijblijvende kennismaking/brainstorm

Wil je weten welke creatieve onderwerpen wij specifiek voor jouw bedrijf kunnen bedenken? Of wil je een keer brainstormen om voor jouw bedrijf originele videocontent te bedenken?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Ga terug naar het overzicht

Wat klanten over ons zeggen

 

Het team van Van Ei naar Kip glimlachend in beeld

‘Klein detail, groot effect’

Over van Ei naar Kip

Als ervaren videoproductiebedrijf denken we met je mee en zorgen we ervoor dat jouw verhaal op de juiste manier verteld wordt. Of je nu een bedrijfsfilm, webinar of podcast nodig hebt, wij zetten onze ervaring en kennis in om de juiste videostrategie te ontwikkelen.

Offerte aanvragen of neem contact op