Ken je die mop van een klant die zegt: “Heb je geen filmcamera bij je?”

DSC05796

Je verbaast je er vast over maar ik (Kevin) heb ooit een keer de vraag gekregen van de klant waarom ik geen camera bij me had. Dit is overigens al lang geleden, een aantal jaar voordat ik mijn bedrijf ‘van Ei naar Kip’ startte. Toen ik overigens over theorieën en regels over communicatie nog nooit wat had gehoord. Maar in deze blog vertel ik je graag het verhaal.

Yeah, een aanvraag!

Via een familie lid kreeg ik een aanvraag of een korte promotievideo te maken. Deze video zou worden gebruikt voor de promotie voor het bedrijf. Als z’n 14 jaar oude jongen was ik zeer blij met een van mijn eerste aanvragen. Maar ja, hoe ga je te werk? Ik wist wel dat je natuurlijk eerst een gesprek moest in plannen om de wensen te bespreken. Alleen dacht de klant daar anders over…

Na een telefoontje hadden stond er een afspraak in de agenda. In mijn ogen voor een kennismakingsgesprek. Maar tot mijn verbazing kwam ik bij de klant aan, en de eerste reactie was ‘Heb je geen filmcamera bij je?’.

Mmm, hoezo geen camera mee?

In mijn hoofd ging van alles rond, ‘hoezo geen camera mee?’ was mijn reactie. De klant fronste en zei; ‘jij ging toch een bedrijfsfilm voor ons maken?’. Ja dat klopt vertelde ik en ik legde uit dat ik graag eerst de wensen bespreek om de klant zo goed als mogelijk te helpen. Hij begreep het gelukkig, maar ik heb er wel van geleerd. Om in mijn communicatie beter te communiceren dat we eerst een kennismakingsgesprek houden en een plan gaan opstellen. Nu circa 10 jaar later doe ik dit nog steeds. Zonder plan kun je namelijk geen goede video maken.

Voorbereiding is het halve werk

Bij het maken van een goede bedrijfsfilm komt veel kijken. En wanneer je het goed wilt doen zit er in de voorbereiding aardig wat uren. Want wie moeten er allemaal in de film, waar wordt de film geplaatst, wie gaat de film bekijken, waar worden de opnames gemaakt? Enzovoorts.

Wees overigens niet bang voor alle taken, wij helpen je er graag bij. Onze ervaring, netwerk en kennis is breed om de juiste mensen op de juiste plek in te kunnen zetten.

Weet waar je aan toe bent

Het belangrijkste aan de voorbereiding is dat het voor beide partijen (opdrachtgever en opdrachtnemer) duidelijk is wie wat regelt en wat gaat doen. Al deze dingen zetten wij overzichtelijk in een productieplan. Dit productieplan maken wij na akkoord op de offerte. In de offerte staat bij ons al globaal het plan beschreven maar nog niet in de kleinste details.

Toch komt het nog wel eens voor…

Afgelopen week kreeg ik nog een aanvraag of we de volgende dag direct een bedrijfsfilm konden maken. Helaas heb ik hierop moeten reageren met een ‘nee’. Wij verkopen dit niet graag maar willen wel achter ons product en kwaliteit staan. Helaas weten we uit ervaring dat door een slechte voorbereiding niet de kwaliteit gehaald kan worden waar wij naar streven.

Wil jij een bedrijfsfilm uitgevoerd door een videoproductie bedrijf wat streeft naar kwaliteit? Neem dan vrijblijvend met ons contact. En wij komen graag een keer eerst bij je langs om alle wensen en doelen te bespreken, uiteraard bij het eerste gesprek, zonder camera…

Plan hier binnen 24 uur je gratis inzichtelijk gesprek

Het Privacy- en Cookiebeleid van van Ei naar Kip is van toepassing.

Plan hier binnen 24 uur je gratis inzichtelijk gesprek

Het Privacy- en Cookiebeleid van van Ei naar Kip is van toepassing.