Een professionele webinar organiseren

webinar webinars organiseren Veenendaal
Je hebt er misschien wel eens 1 of meerdere gezien een online webinar. Maar wat er nou precies de meerwaarde van een webinar? Of waar begin met het organiseren van een webinar? In dit artikel bespreken we alle praktische punten; waarom? Wat kost het? En geven we een lijst met inspiratie voor jouw webinar.

Wat is een webinar?

Misschien wel de grootste reden waarom webinars worden ingezet is het overdragen van kennis en het geven van inspiratie. Een webinar is eigenlijk een online video livestream en vergelijkbaar met een talkshow op televisie. Het verschil met een televisie is dat er bij een webinar de mogelijkheid is tot interactie en dat een webinar gemakkelijk overal en altijd bekeken kan worden. Laat je publiek bijvoorbeeld inbellen of via een chat vragen stellen die jij als presentator kan beantwoorden. Maar het geven van een webinar kan natuurlijk ook niet live gedaan worden. Het wordt dan bijvoorbeeld later online uitgezonden.

Beginnen met een webinar

Het belangrijkste bij het houden van een webinar is goede inhoud hebben. De camera’s kunnen nog zo scherp zijn of het internet nog zo snel zijn maar zonder goede inhoud is je webinar niets waard. Het helpt vaak om bijvoorbeeld een thema te koppelen aan je aflevering. Denk van te voren goed na over wat je gaat bespreken, vergeet daarbij niet om je in te leven in de kijker. Wat wilt de kijker graag zien? Wat het goed kan helpen is om het gewoon te proberen en te doen. Vraag feedback aan je kijkers en wordt zo vanzelf beter in het maken van goede webinars. Wij denken graag mee en helpen jou om er een succes van te maken.

Waarom een webinar serie starten?

Het geven van een webinar is niet voor elk bedrijf interessant omdat het vaak veel tijd en geld kost wanneer je het echt goed professioneel wilt aanpakken. Maar er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om het kleiner aan te pakken.

Enkele voordelen van een webinar;

  • kennis delen is zeer populair en werkt goed bij aan je vindbaarheid online.
  • Een webinar kan onbeperkt terug gekeken worden, bij een vergadering of echte presentatie kan dit natuurlijk niet.
  • Genereer leads en contactinformatie van potentiële klanten
  • Op een leuke manier belangrijke informatie intern delen met medewerkers

Voor wie maak je het eigenlijk?

Er zijn een aantal verschillende doelen en doelgroepen waarvoor je een webinar zou kunnen starten. Wanneer je het extern inzet kan het veel bijdragen aan je merkbekendheid, branding en online positie. Maar ook intern kan het veel betekenen, bijvoorbeeld een maandelijkse bedrijfsupdate. Zo laat je op een leuke manier alle medewerkers zien wat de nieuwste projecten en ontwikkelingen zijn. Zie het als een extra laagdrempelig communicatiemiddel binnen je organisatie. En het voordeel van video is dat je wellicht een deel van deze interne aflevering ook online openbaar kan delen. Zo recycle je content en geeft een webinar nog meer waarde aan je bedrijf.

De verschillende formats van een webinar

Een format is een soort sjabloon van hoe een (televisie)programma eruit ziet. Vaak bestaat het uit een blokken schema van verschillende soorten inhoud. Het geeft een houvast bij het opzetten van een goed draaiboek. Verschillende inhoud  blokken kunnen bijvoorbeeld zijn; Een reportage (korte video), statistieken bespreken, een terug- en/of vooruitblik naar andere afleveringen een interview of een quiz. De meest gebruikte formats / vormen van een webinar zijn; Een talkshow, nieuwsuitzending en een Q&A.

Wat zijn de kosten van een webinar?

Om een goed beeld te geven van de exacte kosten zijn er aantal vragen die beantwoord moeten worden zoals bijvoorbeeld hoelang moet elke aflevering duren? En hoeveel afleveringen wil je gaan maken? Maar ook praktische informatie kunnen de kosten beïnvloeden zoals bijvoorbeeld de locatie, het aantal camera’s en het decor. Het maken van een webinar kan zo gek en groot als jezelf wilt, maar houd daarbij altijd ingedachte dat alles wel meerwaarde moet hebben en dat de inhoud het allerbelangrijkste is. Wij verzorgen webinars in de prijscategorie vanaf 1.000 tot z’n 10.000 euro per aflevering. Het is dus lastig te zeggen wat de kosten zullen zijn. Maar je kunt altijd vrijblijvend bij ons een offerte aanvragen om meer inzicht te krijgen in de kosten. Dit doen wij in samenwerking met gespecialiseerde bedrijven zoals Judoc Media uit Veenendaal. Meer weten over de exacte kosten? Vraag een vrijblijvend een offerte aan.

Inspiratie en tips voor de beste webinars

Het is altijd fijn om inspiratie en tips te ontvangen. Hieronder hebben we een klein lijstje met zeer interessante informatie en inspiratie voor het starten van een succesvol webinar.

De 5 tips voor een online webinar

  1. Wees authentiek en eerlijk
Het klinkt misschien als een opendeur maar wanneer je niet jezelf bent op camera zien mensen dat. Dus wees jezelf, doe iets wat bij je past en geef anders de taak uit handen. Wanneer je bijvoorbeeld het presenteren niet leuk vind maar het beantwoorden van vragen wel. Kun je een professionele presentator of presentatrice vragen om het programma aan elkaar te praten.
  1. Geef goede en waardevolle inhoud
Zoals hierboven ook al beschreven is, is de inhoud vrijwel het belangrijkste van een goed succesvol webinar. Geef de kijkers wat ze willen weten of zien. Wees betrokken bij je publiek en pas je inhoud aan de actualiteit.
  1. Duidelijke communicatie
Een “communicatie foutje” is snel gemaakt maar bij het maken van een goed webinar, waar veel mensen aan mee kunnen werken is dit niet handig. Maak een duidelijk plan en draaiboek en zet de juiste personen op de juiste plek en geef ze de juiste rol.
  1. Bereid je goed voor en zet je wekker optijd…
Het op het laatste moment moeten uitschrijven van je tekst geeft stress. Dus wees voorbereid op jouw presentatie of interview en kom op tijd. Zorg er ook voor dat misschien zelfs een extra setje kleding mee hebt. Want het zou zonde zijn als net voordat je live gaat de koffie over je net gestreken overhemd gaat.
  1. Vergeet de kijkers niet
Wanneer je geen gebruik maakt van live-publiek vergeet dan je kijkers niet. Want zonder dat ze fysiek aanwezig zijn in de studio of opnamelocatie. Zijn ze thuis, op het werk of onderweg wel met hun aandacht bij jou. Beloon je kijkers door ze af en toe persoonlijk aan te spreken of te bedanken. Je kan ook interactie krijgen met je kijkers via bijvoorbeeld een video-call of een chat. EXTRA 6. Gewoon doen… De extra tip 6 is misschien wel de belangrijkste. Wanneer je het wilt en je zeker weet dat het het juiste rendement en effect gaat opleveren. Start dan gewoon. Succes begint bij gewoon het proberen en het doen. Samen met Judoc media uit Veenendaal hebben wij een boekje geschreven die vol praktische tips staat. Ook staat er een zeer handige checklist in. Je kan hem GRATIS aanvragen via www.webinar-boekje.nl.

Webinar boekje aanvragen – een boekje vol praktische tips voor de beste webinars.

Vraag hieronder geheel vrijblijvend en gratis het webinar boekje aan.
 

Thema’s voor een webinar

Een thema geven aan je webinar helpt je bij het uitschrijven van een draaiboek. Hieronder geven we inspiratie voor een aantal verschillende thema’s die je wellicht kan behandelen in je webinar.
  • Jubileums en feestjes
Vier online jouw succes of mijlpaal
  • Product lancering
Geef experts het woord over jouw nieuwe product.
  • Quiz
Maak er een wedstrijd van met gave prijzen en geneer leads…
  • Q&A
Creëer veel interactie door kijkers zelf vragen te laten stellen.

Een studio, op kantoor of buiten?

Het geven van een webinar kan in principe overal, stroom en een internetverbinding is handig. Maar wij hebben de mogelijkheden om bijvoorbeeld met accu’s of een aggregaat en 4G masten toch overal live te kunnen. Zelfs vanuit een luchtballon zou je dus een webinar kunnen organiseren bijvoorbeeld… Een professionele studio heeft de voordelen dat deze is ingericht voor het maken van video en geluidsopnames. Daardoor zijn deze geluidsdicht en is de belichting optimaal. Maar dit is uiteraard ook op locatie te realiseren. Wij beschikken over de mogelijkheden om op locatie een studio te bouwen met eventueel achtergronddoeken of een achtergrond video-wall. Ook kun je denken aan een green-screen studio waar vanuit je je webinar presenteert. Dit heeft het voordeel dat je elke willekeurige locatie als achtergrond kan gebruiken.

Laat een webinar compleet door ons verzorgen

Bij het professioneel organiseren van een webinar komt al met al best veel kijken. Maar gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Samen met Judoc media (technisch specialist in meer-camera liveregistraties) uit Veenendaal en een aantal andere specialisten zoals decorbouwers, scriptschrijvers, marketeers, geluids- en lichtmensen, presentatoren, make-up/haar en kleding artiesten staan wij voor je klaar. En om het nog makkelijker te maken hebben wij alle praktische informatie en tips gebundeld in een boekje. Je kan dit boekje aanvragen via www.webinar-boekje.nl . Wij zijn werkzaam in het gehele land maar vooral in de regio van Veenendaal, Rhenen, Ede, Harderwijk, Barneveld, Wageningen, Arnhem, Amersfoort, Utrecht en Amsterdam. Meer weten over wat een webinar voor jouw bedrijf kan betekenen? Bel ons via 06-50404114 of stuur een mail naar info@vaneinaarkip.nl voor een vrijblijvende afspraak. Dit artikel is gemaakt op basis van de informatie uit het webinar-boekje.nl. Ontwikkeld door van Ei naar Kip en Judoc media uit Veenendaal.

Plan hier binnen 24 uur je gratis inzichtelijk gesprek

Het Privacy- en Cookiebeleid van van Ei naar Kip is van toepassing.

Plan hier binnen 24 uur je gratis inzichtelijk gesprek

Het Privacy- en Cookiebeleid van van Ei naar Kip is van toepassing.