Je hebt er misschien wel eens 1 of meerdere gezien een online webinar. Maar wat er nou precies de meerwaarde van een webinar? Of waar begin met het organiseren van een webinar? In dit artikel bespreken we alle praktische punten; waarom? Wat kost het? En geven we een lijst met inspiratie voor jouw webinar.
Wat is een webinar?
Misschien wel de grootste reden waarom webinars worden ingezet is het overdragen van kennis en het geven van inspiratie. Een webinar is eigenlijk een online video livestream en vergelijkbaar met een talkshow op televisie. Het verschil met een televisie is dat er bij een webinar de mogelijkheid is tot interactie en dat een webinar gemakkelijk overal en altijd bekeken kan worden. Laat je publiek bijvoorbeeld inbellen of via een chat vragen stellen die jij als presentator kan beantwoorden. Maar het geven van een webinar kan natuurlijk ook niet live gedaan worden. Het wordt dan bijvoorbeeld later online uitgezonden.Beginnen met een webinar
Het belangrijkste bij het houden van een webinar is goede inhoud hebben. De camera’s kunnen nog zo scherp zijn of het internet nog zo snel zijn maar zonder goede inhoud is je webinar niets waard. Het helpt vaak om bijvoorbeeld een thema te koppelen aan je aflevering. Denk van te voren goed na over wat je gaat bespreken, vergeet daarbij niet om je in te leven in de kijker. Wat wilt de kijker graag zien? Wat het goed kan helpen is om het gewoon te proberen en te doen. Vraag feedback aan je kijkers en wordt zo vanzelf beter in het maken van goede webinars. Wij denken graag mee en helpen jou om er een succes van te maken.Waarom een webinar serie starten?
Het geven van een webinar is niet voor elk bedrijf interessant omdat het vaak veel tijd en geld kost wanneer je het echt goed professioneel wilt aanpakken. Maar er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om het kleiner aan te pakken.Enkele voordelen van een webinar;
- kennis delen is zeer populair en werkt goed bij aan je vindbaarheid online.
- Een webinar kan onbeperkt terug gekeken worden, bij een vergadering of echte presentatie kan dit natuurlijk niet.
- Genereer leads en contactinformatie van potentiële klanten
- Op een leuke manier belangrijke informatie intern delen met medewerkers
Voor wie maak je het eigenlijk?
Er zijn een aantal verschillende doelen en doelgroepen waarvoor je een webinar zou kunnen starten. Wanneer je het extern inzet kan het veel bijdragen aan je merkbekendheid, branding en online positie. Maar ook intern kan het veel betekenen, bijvoorbeeld een maandelijkse bedrijfsupdate. Zo laat je op een leuke manier alle medewerkers zien wat de nieuwste projecten en ontwikkelingen zijn. Zie het als een extra laagdrempelig communicatiemiddel binnen je organisatie. En het voordeel van video is dat je wellicht een deel van deze interne aflevering ook online openbaar kan delen. Zo recycle je content en geeft een webinar nog meer waarde aan je bedrijf.De verschillende formats van een webinar
Een format is een soort sjabloon van hoe een (televisie)programma eruit ziet. Vaak bestaat het uit een blokken schema van verschillende soorten inhoud. Het geeft een houvast bij het opzetten van een goed draaiboek. Verschillende inhoud blokken kunnen bijvoorbeeld zijn; Een reportage (korte video), statistieken bespreken, een terug- en/of vooruitblik naar andere afleveringen een interview of een quiz. De meest gebruikte formats / vormen van een webinar zijn; Een talkshow, nieuwsuitzending en een Q&A.Wat zijn de kosten van een webinar?
Om een goed beeld te geven van de exacte kosten zijn er aantal vragen die beantwoord moeten worden zoals bijvoorbeeld hoelang moet elke aflevering duren? En hoeveel afleveringen wil je gaan maken? Maar ook praktische informatie kunnen de kosten beïnvloeden zoals bijvoorbeeld de locatie, het aantal camera’s en het decor. Het maken van een webinar kan zo gek en groot als jezelf wilt, maar houd daarbij altijd ingedachte dat alles wel meerwaarde moet hebben en dat de inhoud het allerbelangrijkste is. Wij verzorgen webinars in de prijscategorie vanaf 1.000 tot z’n 10.000 euro per aflevering. Het is dus lastig te zeggen wat de kosten zullen zijn. Maar je kunt altijd vrijblijvend bij ons een offerte aanvragen om meer inzicht te krijgen in de kosten. Dit doen wij in samenwerking met gespecialiseerde bedrijven zoals Judoc Media uit Veenendaal. Meer weten over de exacte kosten? Vraag een vrijblijvend een offerte aan.Inspiratie en tips voor de beste webinars
Het is altijd fijn om inspiratie en tips te ontvangen. Hieronder hebben we een klein lijstje met zeer interessante informatie en inspiratie voor het starten van een succesvol webinar.De 5 tips voor een online webinar
- Wees authentiek en eerlijk
- Geef goede en waardevolle inhoud
- Duidelijke communicatie
- Bereid je goed voor en zet je wekker optijd…
- Vergeet de kijkers niet
Webinar boekje aanvragen – een boekje vol praktische tips voor de beste webinars.
Vraag hieronder geheel vrijblijvend en gratis het webinar boekje aan.Thema’s voor een webinar
Een thema geven aan je webinar helpt je bij het uitschrijven van een draaiboek. Hieronder geven we inspiratie voor een aantal verschillende thema’s die je wellicht kan behandelen in je webinar.- Jubileums en feestjes
- Product lancering
- Quiz
- Q&A