De eerste keer dat wij ons realiseerden wat de potentie van livestreaming voor bedrijfs- en product presentaties is, was toen we een Keynote presentatie van Apple zagen.
Dagen, zelfs weken van tevoren is er al een promovideo die rondgaat op social media en na (of tijdens) de presentatie, plaatste ze de headlines via de grootste blogs en stromende de orders en pre orders binnen.
Nu is Apple natuurlijk een megabedrijf met een mega marketingbudget, maar waarom zouden kleinere bedrijven niet ook kunnen profiteren van de mogelijkheden van livestreaming?
Waarom een bedrijfspresentatie livestreamen ?
Met een livestream bereik je makkelijker meer mensen en maak je van een saaie presentatie een mustsee evenement.
Makkelijker in contact met meer mensen
Centraal bij een livestream staat gemak. Het is makkelijker om een groter publiek te bereiken en voor klanten is het makkelijk om je presentatie bij te wonen.
Bereik je klanten waar ze zijn
Er is een grote kans dat je klanten nu online zijn. Met een livestream wonen ze je bedrijfspresentatie of productlancering bij hoe en waar ze willen. Op hun eigen device en terwijl ze waar dan ook zijn.
Interactie en mogelijkheid om vragen te stellen
Traditionele evenementen gaan meer om het zenden van informatie. Met een livestream ben je in gesprek met je klanten. Je krijgt directe feedback, meningen en kan je door vragen te beantwoorden onzekerheden wegnemen en vertrouwen opbouwen.
Interactie maakt een presentatie bovendien leuker. En het voordeel is, het hoeft niet. Alleen kijken kan ook…
Nog een voordeel voor livestreaming is dat je klanten of nieuwe klanten van over de gehele wereld kunnen uitnodigen. Daarom is een livestream voor mensen die veel klanten hebben in het buitenland of over de gehele wereld. Een goed oplossing en toevoeging aan een offline event.
Daarnaast geeft het meer naamsbekendheid, als de livestreaming een succes is geworden, dan gaan mensen er over praten op social media, dit geeft meteen meer naamsbekendheid.
Onderscheiden van de massa
Consumenten hebben tegenwoordig een ruimere keuze dan ooit. Maak het ze makkelijker om voor jou te kiezen door je te onderscheiden van de massa. Omdat het nog een relatief nieuwe manier van communiceren is, is de kans groot dat je livestream een onuitwisbare indruk achter laat.
Sales
Via slimme call to actions, verwijzingen naar je website en misschien ook met specifieke acties of aanbiedingen die alleen geldig zijn voor kijkers van de livestream begint de conversie al terwijl de livestream nog bezig is.
Wat kan er allemaal met livestreaming voor bedrijfspresentaties?
Er is van alles mogelijk. Een grootse presentatie met meerdere sprekers op een locatie met publiek erbij of een iets kleinschaligere aanpak op je eigen kantoor met één spreker.
Één of meerdere camera’s
Je kunt een uurtje livestreamen met één camera. Maar je kunt ook een hele dag live gaan met meerdere camera’s. Het is aan jou om te bedenken hoe groots je het wilt aanpakken.
Professionele uitstraling
Met leaders (intro’s) en graphics tijdens je presentatie zorg je voor een professionele uitstraling. Ook kan de live presentatie worden afgewisseld met eerder opgenomen video’s. Goed voor de afwisseling en het houdt de kijkers scherp.
Opnames recyclen
Achteraf kun je van de livestream een compilatie van hoogtepunten maken. Deze kun je delen als leuke herinnering, sturen naar de mensen die niet live hebben gekeken, maar ook gebruiken om mensen aan te zetten tot het kopen van een product.
Een bedrijfspresentatie livestreamen Hoe pak je dit aan?
Een livestream maken van een bedrijfspresentatie of de presentatie van een product moet je een aantal dingen doen. Je moet zorgen voor een goed verhaal, een geïnteresseerd publiek en de juiste techniek.
Dit doe je door:
Goede planning
Plan van tevoren duidelijk wat je wilt vertellen en wat de belangrijkste boodschap is die je wilt overbrengen.
Marketing van het evenement
Zonder publiek en kijkers heb je geen goede livestream. Zorg ervoor dat je teasers (korte video’s) op social media zet om mensen alvast warm te maken en nodig mensen uit.
Maak gebruik van momentum
Zorg voor verwijzingen tijdens je presentatie en een landingspagina waar mensen direct hun interesse kunnen tonen of je product kunnen kopen. En mail mensen achteraf met een speciale aanbieding of reminder.
Zorg dat alles technisch in orde is
Heel belangrijk: alles moet technisch in orde zijn. Er is geen effectievere manier om mensen weg te jagen dan met haperend beeld, slecht geluid en een verkeerde belichting. Wij kunnen de technische organisatie volledig op ons nemen en werken daarvoor samen met verschillende specialisten uit de regio.
Zorg voor interactie
Interactie is belangrijk tijdens livestreams om de aandacht vast te houden. Bovendien is het handig om vragen te beantwoorden en meteen een idee te krijgen van wat mensen van je product of bedrijf vinden.
Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen
Wij weten wat er speelt op het gebied van livestreaming en regelen alle technische zaken.
Heb je ook ideeën gekregen voor het livestreamen van een presentatie of het lanceren van een nieuw product? Wij helpen je met het omzetten van je ideeën naar een succesvolle livestream voor een bedrijfspresentatie of product presentatie. Meer weten over het organiseren van een livestream? Lees onze blog hier.
Wij zijn werkzaam in het gehele land maar vooral in de regio van Veenendaal, Rhenen, Ede, Harderwijk, Barneveld, Wageningen, Arnhem en Amersfoort.
Neem eens contact op om de mogelijkheden te bespreken. Of vraag vrijblijvend een offerte aan.