Inhoudsopgave
De laatste maanden is er een enorme groei aan AI Content generators. Denk daarbij aan ChatGPT die SEO teksten en blogs kan schrijven, Midjourney waarmee je realistische AI gegenereerde afbeeldingen kan laten maken en de AI social post generator van Microsoft. En zelfs voor video’s zijn er al tools beschikbaar. Kortom je hoeft geen filmmaker, designer of copywriter meer te zijn om content te maken, maar is dat wel echt zo?
Een toename van content
Doordat het maken van content makkelijker en goedkoper wordt zal er een toename komen van content. Je hoeft tenslotte voor een goede blog niet meer een aparte fotograaf en tekstschrijven in te huren. Je kan alles doen vanaf je computer. Een negatief gevolg van meer content is dat jouw eigen content ook niet meer opvalt, tenzij je echt anders bent dan de rest. Daarom is het voor nu nog belangrijk om echte content te maken. Zo ben je in ieder geval unieker en opvallender dan alle AI gegenereerde content.
Wordt je door de zoekmachine gestraft?
Het herkennen van AI content wordt steeds lastiger, want misschien is deze blog wel geschreven door ChatGPT? Gerust, deze blog is echt handmatig geschreven. Maar het herkennen wordt wel steeds lastiger omdat AI gegeneerde content zoals teksten steeds realistischer worden. Ook voor AI detector software wordt dit natuurlijk steeds lastiger.
Het is niet perse zo dat Google direct content afstraft die geschreven is door AI. Maar Google beloont content op basis van de kwaliteit. En zoals we weten is de kwaliteit van AI gegenereerde teksten momenteel nog lang niet altijd even goed. Het is dus ook niet verboden om AI content te gebruiken maar zorg er wel voor dat het van kwaliteit is. Check daarom zelf altijd de feiten en bekijk of de zinnen wel echt goed lekker lopen. Als dat niet zo is pas het dan aan. 😉
Stockafbeeldingen
Wellicht heb je wel eens gehoord van Stockafbeeldingen, dit zijn afbeeldingen die je online kan aankopen. Maar dus niet uniek zijn gemaakt voor jouw bedrijf. Voorbeelden van bekende stockwebsites zijn bijvoorbeeld www.shutterstock.com en www.pexels.com. Je kan hier over allerlei onderwerpen foto’s vinden en gebruiken op je website. De zoekmachine Google straft dit af door wanneer je gebruik maakt van een stockfoto bij bijvoorbeeld je blog, deze minder hoog in Google te zetten.
De toekomst van content
Het voorspellen van de toekomst is lastig, zelfs voor AI. Maar speculeren kunnen we zeker wel doen. Hierbij onze blik op de toekomst van content. Doordat het maken van content goedkoper wordt zal er een overload aan content online beschikbaar komen, waardoor het lastiger wordt om jouw gemaakte content bij je doelgroep te krijgen. Hierdoor wordt het nog belangrijker om specialisten in te schakelen die je kunnen helpen bij het genereren van content en het plaatsen hiervan. Want zoals het ernu naar uit ziet zal menselijk gemaakte content nog altijd het beste zijn. Daarbij moeten we wel rekening houden met het feit dat AI wellicht over een aantal jaren zo goed is dat het echt niet meer te onderscheiden is van echte content.
Hoe beoordeeld Google AI gegeneerde content?
Kortom, Google staat AI-content toe, zolang het van hoge kwaliteit is en voldoet aan de richtlijnen voor expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid. Het is belangrijk om de zoekintentie van gebruikers te begrijpen en te focussen op het creëren van waardevolle en unieke inhoud. Leuk weetje, deze laatste alinea is geschreven door ChatGPT.
Meer weten of een keer sparren over AI?
Wij volgen de ontwikkelingen omtrent AI content op de voet en vinden het leuk om hierover te sparren. Heb je vragen of wil je gewoon een keer praten over de mogelijkheden, kansen en gevaren van AI? Neem gerust contact met ons op.
De afbeelding van deze blog
De afbeelding die bovenaan deze blog staat is gemaakt met AI. We hebben deze gemaakt met Adobe Firefly. De prompt was: ‘robots that generate social content, photo studio, video, copywriters’.
Ga terug naar het overzicht