Kuiken ei uitkomen broedkast camera film macro agrarisch

Uitleg: Wat is een podcast? En hoe werkt podcasting?

×
Ga terug naar het overzicht
XLR-kabel aangesloten op een audiomixer in een geluidsstudio, gebruikt voor het verbeteren van audio bij webinars en podcasts, met een mengpaneel voor geluidsversterking bij evenementen en podiumoptredens

Wanneer je iedere dag tijdens je reis naar het werk naar een podcast luistert, vraag je jezelf dan nooit af ‘hoe wordt een podcast gemaakt?’. We leggen je uit wat een podcast precies is, hoe podcasting is ontstaan en hoe je een goede podcast maakt of laat maken. In deze blog:

Wat is een podcast precies?

Een podcast is een geluidsfragment die je op diverse platforms kan beluisteren, de meest bekende podcastplatforms zijn Spotify, Buzzsprout, Podimo en iTunes. Maar een podcast is natuurlijk meer dan alleen een geluidsfragment. Je kan een podcast meest vergelijken met een radio uitzending over een bepaald onderwerp, vaak in een reeks van meerdere afleveringen. Bij een podcast is er geen radio DJ maar een host of presentator / presentatrice. Hij of zij leidt de podcast door gasten vragen te stellen en start soms muziekjes of interviews die al eerder zijn opgenomen.

De geschiedenis van podcasting

Het woord podcast is een samenvoeging van iPod en Broadcast. Met iPod die in 2001 geïntroduceerd werd door Apple begon er een heel nieuw tijdperk. Van het luisteren van muziek op een CD via een Walkman of een SD kaartje en MP3 speler, kon je nu de nieuwste muziek direct luisteren op je iPod. Je kon net als de MP3 speler en Walkman overal en altijd muziek luisteren. Maar het verschil is dat je nu ook de nieuwste muziek kon luisteren doordat de iPod verbonden kon worden met internet.

Het woord broadcast betekend uitzending, de betekenis van Podcast komt dus van: ‘iPod Uitzending’. In 2004 werden de eerste podcasts geïntroduceerd op de iPod, en al snel werd dit op meerdere apparaten, ook buiten Apple om, beschikbaar. En bijna 10 jaar later, is de podcast niet meer weg te denken.

Een podcast in vergelijking met radio en televisie

Een podcast luisteren is te vergelijken met het luisteren naar de radio. En dan bedoelen we niet de radiostations die alleen muziek uitzenden maar de radio stations die veel informatie en interviews delen zoals bijvoorbeeld BNR en Radio1. Het verschil tussen een podcast en radio is dat je bij een podcast van te voren een onderwerp kiest waar je naar wilt luisteren bijvoorbeeld: hoe wordt je succesvol als ondernemer of spannende detective verhalen. Bij het luisteren van een radio uitzending is het hetzelfde als kijken naar de TV je kiest een zender maar je weet niet wat er komt. Uiteraard zijn er radio en televisie gidsen. Maar waar de onderwerpen exact overgaan is niet altijd duidelijk.

Een podcast kun je vergelijken met een streamingsdienst zoals bijvoorbeeld Netflix of Disney+. Maar dan alleen geluid en geen beeld. Je kiest van te voren een genre of onderwerp en luistert er dan naar.

Wat maakt een podcast zo populair?

Veel podcasts bestaan uit een reeks van afleveringen en seizoenen, zo wordt er per aflevering een ander onderwerp of verhaal behandelt. En vaak wordt er per seizoen een bepaalt thema gehanteerd. De reden waarom een podcast zo populair is, is nooit wetenschappelijk onderzocht maar uiteraard zijn er wel sterke vermoedens. Wij hebben zelf een aantal van onze opdrachtgevers, collega’s en vrienden gevraagd waarom zij naar een podcast luisteren.

De meest voorkomende reactie op die vraag was dat het heel laagdrempelig is om een podcast te luisteren. Voor een film of televisieprogramma moet je geconcentreerd gaan zitten voor een scherm. Bij een podcast kun je je dagelijkse bezigheden gewoon blijven doen tijdens het luisteren naar een podcast. Uiteraard moet je dan wel kunnen multitasken, maar gelukkig denken wij als mens dat allemaal te kunnen… 😊

Bijvoorbeeld tijdens het stofzuigen, het reizen met de trein of sporten. Je doet je oortjes (of tandenborstel opzetstukjes…) in je oren en je luistert overal en altijd naar je favoriete podcast. Daarnaast was een van de grootste redenen dat je zelf kiest wat je luistert, net als bij een streamingsdienst zoals Netflix.

Dus in het kort, waarom is een podcast zo populair? Omdat je informatie en entertainment over jouw gekozen onderwerp overal en altijd gemakkelijk en laagdrempelig kan luisteren. Zonder daarvoor in de meeste gevallen tijd voor vrij te maken.

Het succes van podcasts in cijfers

Er is een fikse stijging in het aantal podcastluisteraars in Nederland. Gemiddeld luistert bijna de helft van de inwoners boven de 16 jaar een podcast. Qua aantallen zitten we dan op zo’n 6,9 miljoen mensen. Van deze luisteraars luistert 23% dagelijks of wekelijks een podcast met een gemiddelde luistertijd van 116 minuten. Na de coronapandemie zijn er weer toenames te zien in het aantal minuten dat er naar een podcast wordt geluisterd per week. Dit komt doordat we weer meer reizen.

Hieronder laten we een overzicht zien van wie er naar een podcast luistert. Zit jouw doelgroep hier tussen? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op om te kijken naar de mogelijkheden van podcasting voor jouw organisatie of bedrijf.

Gemiddeld aantal luisteraars naar podcasts
55% Mannen
45% Vrouwen
59% Hoogopgeleiden
66% Jongeren (tot en met 34 jaar)
70% Studenten

Redenen waarom er naar een podcast wordt geluisterd
60% Ontspanning
47% Amusement
31% Volgen van interessante personen (bijvoorbeeld Bekende Nederlanders)
38% Op de hoogte blijven van nieuws en trends
27% Persoonlijke ontwikkeling
22% ontwikkeling in het vakgebied

De bovengenoemde cijfers zijn gemeten in Nederland in 2021. Bronnen: frankwatching.com en Markteffect Podcast Monitor

De beste podcasts van Nederland

Bij een podcast kan je zelf bepalen naar welk verhaal of onderwerp je wilt luisteren, zo is er dus een breed assortiment aan verschillende podcasts met ieder zijn eigen unieke verhaal of onderwerp. Het meest beluisterde onderwerp zijn toch echt de misdaad en ‘true crime’ verhalen. Zo staan er maar liefst 6 podcasts met dit genre in de top 100 beste Nederlandse podcasts van 2022. Bijna 50% van de top 100 is gerelateerd aan misdaad.

Andere veel geluisterde onderwerpen zijn bijvoorbeeld trends en ontwikkelingen, geschiedenis en sport.

Bron: www.radioviainternet.nl/pagina/populairste-podcasts-2022

Soorten podcasts

Er zijn een aantal verschillende manieren om een podcast te presenteren, de één praktischer voor jou dan de ander. Elke soort podcast heeft zijn eigen voor- en nadelen, maar uiteindelijk gaat het er vooral om waar jij je het prettigst bij voelt en wat het beste bij jou past. Wat wij aanraden is om op zijn minst per seizoen één soort manier van een soort podcast te gebruiken, als je twijfelt tussen twee verschillende kan je hiermee zien wat het fijnste is voor jou en / of jouw publiek. Het kan vrij lastig zijn om een keuze te maken, wij denken graag met je mee wat het beste bij jou past of wat het beste past bij jouw onderwerp.

1. Een open gesprek

Deze manier van podcasten is vooral onder ‘’influencers‘’ erg populair, in dit soort podcasts is er geen host maar meestal een groepje vrienden die met elkaar een bepaald onderwerp behandelen. Deze personen hebben tussen elkaar een gesprek tijdens de gehele podcast. Vaak is dit onderwerp actueel of nieuws gebonden.

2. Interview podcast

Interview podcasts zijn één van de populairdere podcasts, in deze manier van podcasten is er een host die een gast interviewt. Deze manier van podcasten komt voort uit het format van televisie en radio, en daarom is het ook een vertrouwelijke en fijne manier om naar te luisteren.

3. Panel(discussie)

Een panel podcast is te vergelijken met de interview podcast, het verschil is alleen dat er hier meerdere gasten geïnterviewd worden. Deze manier van podcasten is één van de moeilijkste, omdat je meerdere gasten nodig hebt voor het zelfde onderwerp en je hebt snel de kans dat er discussies ontstaan of dat je van het onderwerp af dwaalt. De rol van host is, dan om alles in goede banen te leiden. Net als Eva Jinek iedere avond live op televisie doet.

4. Educatieve of ‘how to’ podcast

Tijdens deze manier van podcasten is het de gehele aflevering de bedoeling dat je mensen iets uitlegt. Hierbij is er vaak één spreker die goed van te voren bedenkt wat hij de luisteraar wilt leren, deze podcast is vergelijkbaar met een online training. Dit kunnen onderwerpen zijn over bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkeling, geschiedenis of bijvoorbeeld over hoe je wijn moet drinken.

5.  Een fictief verhaal

Een fictieve podcast is de nakomeling van de audioboeken, die weer een nakomeling zijn van boeken, die weer een nakomeling zijn van perkament. 😉 Het voordeel aan een fictief verhaal door middel van een podcast is dat je in kleine stukjes je verhaal kan publiceren, en gebruik kan en mag maken van geluidseffecten, waardoor je een extra beleving kan toevoegen aan je fictieve verhaal. Door aan het einde van iedere aflevering gebruik te maken van een cliffhanger zullen de luisteraars sneller de volgende aflevering luisteren.

6. Een non-fictie verhaal

Deze podcast is vergelijkbaar met de fictieve podcast, het verschil is zoals de naam al zegt dit verhaal non-fictie is. Dus een podcast over een waar gebeurt verhaal. Deze manier van podcasts word vaak gebruikt bij misdaad verhalen of iemand zijn reis avontuur.

7. Short podcast

De uitleg van een short podcast in het kort: het is een korte podcast… Een gemiddelde podcast duurt nu tussen de 20 minuten en 60 minuten, maar deze kan ook makkelijk uitlopen tot 1,5 uur of zelfs meerdere uren. Hoe langer je hem maakt hoe beter je onderwerp moet zijn en informatief genoeg zodat mensen blijven luisteren, hoe langer de podcast duurt des te meer je ervoor moet zorgen dat iemand midden in je verhaal terug zou willen komen, aangezien sommige luisteraars een podcast gebruiken tijdens bijvoorbeeld het koken, wat dan weer gemiddeld 40 minuten duurt. Een short podcast is precies wat de naam zegt, een podcast maar dan kort en krachtig. Hierin word vaak één onderwerp besproken die niet diepgaand is. De lengtes zijn vaak maximaal 10 á 15 minuten.

Durf creatief te zijn

Deze manier van podcasten laten we open staan, dit komt omdat de populariteit nog vrij nieuw is van podcasts en eigenlijk is het maken van een podcast up-coming. Dit betekent dat als jij een creatief idee hebt voor het maken van een podcast dan moet je dat zeker gaan uitvoeren. Misschien is jouw nieuwe manier wel volgend jaar de meest populaire manier van een podcast maken. Kan je daar professionele hulp bij gebruiken? Wij denken graag met je mee!

Videopodcasts

Naast het produceren van podcasts als luistermateriaal is het ook mogelijk om een videopodcast te laten maken. Het voordeel van een videopodcast is dat je uit het opgenomen materiaal korte video’s of snippets kan maken voor je sociale media kanalen. Deze kunnen kijkers weer aansporen om de volledige podcast te luisteren. Lees hier meer over videopodcasting.

Hoe maak je een podcast?

Nu we weten wat een podcast is en waarom podcasts zo populair zijn ben je waarschijnlijk erg benieuwd geworden naar hoe je zo’n podcast maakt, en wat daar allemaal voor nodig is. Het klinkt als even een microfoon neer zetten, een onderwerp bedenken, eventueel een gast uitnodigen en op de opnameknop drukken, maar helaas is het zo makkelijk nog niet.

Aangezien een podcast gebruik maakt van maar één van de zintuigen (waarbij video tot wel 3 zintuigen kan raken) moet je daar extra veel aandacht aan besteden en hoge kwaliteit leveren. De luisteraar moet je fijn en goed kunnen verstaan, en je verhaal moet sterk in elkaar zitten. Dit doe je onder andere door de juiste apparatuur te gebruiken en een goede geluidsstille ruimte. Ook kunnen het toevoegen van geluidseffecten ervoor zorgen dat de podcast dynamischer wordt.

Hoe maak je een podcast in het kort?

  1. Bedenk een onderwerp
  2. Onderzoek dit onderwerp
  3. Werk meerdere afleveringen uit*
  4. Plan de opnames en regel eventueel gasten
  5. Bouw de studio op
  6. Maak de opnames
  7. Bewerk de opnames tot een podcast
  8. Upload je podcast
  9. Promoot je podcast met iedereen die je kent en verder

*Een succesvol podcastseizoen heeft minimaal 8 afleveringen van gemiddeld 20 á 30 minuten per aflevering. Tenzij je uiteraard focust op de short podcasts dan heb je meer afleveringen nodig.

Dat klinkt als best veel stappen en veel werk, dat klopt. Maar gelukkig kunnen wij van begin tot eind helpen met het maken van een podcast. Wij hebben de appratuur en de kennis om een goede podcast te produceren. Lees hier meer over hoe je een podcast maakt.

Wat zijn de kosten van een podcast?

Het is flauw om hierop te reageren ‘wat kost een auto’? Maar in feite is er net als bij het kopen van een auto geen vaste prijs. Wil je een Tesla Model X of een Peugeot 207, beide zijn het auto’s en beide kun je ermee van A naar B rijden. In het duurste geval wordt je zelfs bijna van A naar B gebracht…

Deze grote prijsverschillen gelden ook voor podcasts. Maar om een richting te geven hieronder een kleine prijs indicatie. Voor iedere aanvraag maken wij graag een offerte, wil je exact weten wat het jou gaat kosten en kan gaan opleveren? Neem dan contact met ons op.

Kosten van een podcast
Basic vanaf 100 euro per aflevering
Semiprofessioneel vanaf 250 euro per aflevering
Professioneel vanaf 400 euro per aflevering

Kosten van een videopodcast
Basic vanaf 200 euro per aflevering
Semiprofessioneel vanaf 350 euro per aflevering
Professioneel vanaf 550 euro per aflevering

Deze kosten zijn alleen voor het produceren van de podcast, de kosten voor de hosting zijn hierbij niet inbegrepen. De prijzen zijn gebaseerd op een afnamen van minimaal 8 afleveringen.

Meer weten over podcasts?

Neem vrijblijvend contact met ons op en hoor meer over de mogelijkheden van podcasting voor jouw bedrijf of onderneming.

Ga terug naar het overzicht

Wat klanten over ons zeggen

 

Het team van Van Ei naar Kip glimlachend in beeld

‘Klein detail, groot effect’

Over van Ei naar Kip

Als ervaren videoproductiebedrijf denken we met je mee en zorgen we ervoor dat jouw verhaal op de juiste manier verteld wordt. Of je nu een bedrijfsfilm, webinar of podcast nodig hebt, wij zetten onze ervaring en kennis in om de juiste videostrategie te ontwikkelen.

Offerte aanvragen of neem contact op