Inhoudsopgave
Een content marketing strategie is een onderdeel van je algehele marketing strategie. Desondanks is het een enorm grote strategie. Want als je een advertentie hebt, of je koopt een video commercial in op bijvoorbeeld televisie, wat ga je daar dan vertellen? En hoe? En voor wie? Dat is allemaal onderdeel van content marketing: Elke uiting die je plaatst of verwoordt. Het draait dus niet alleen om woorden op papier zetten, maar juist ook de manier waarop. Daarnaast heb je een bepaalde doelgroep, hierdoor moet je ook je manier van communiceren op hen aanpassen. Kortom: Er komt enorm veel bij kijken! Een goede content marketing strategie opzetten is dus van groot belang bij het laten slagen van jouw algehele marketing strategie.
Zo is volgens 76% van de marketeers het organische verkeer een pijler van succes en het gebruiken van video in je blogs of content genereert over het algemeen het meeste resultaat. Wel 41%! Dat terwijl dit bij afbeeldingen maar 30% is. Een goede content marketing strategie kan dus enorm veel betekenen voor jouw bedrijf. Mits je het goed doet.
In deze blog behandelen we de verschillende redenen waarom je een content marketing strategie moet opzetten en hoe je dit doet in zes stappen. Lees dus snel verder!
Waarom een content marketing strategie opzetten?
Een content marketing strategie draait vooral om het nadenken over wat je gaat plaatsen en waarom. Een advertentie (en alle andere uitingen) moeten namelijk vooral interessant zijn voor je doelgroep. Het moet ze aanspreken, het moet relevant zijn (met wat voor problemen zit je doelgroep? Of welke wensen hebben zij?) en persoonlijk. Er moet dus goed over nagedacht worden hoe je dit gaat doen.
Bovendien zijn er meerdere andere redenen waarom je een content marketing strategie zou moeten opzetten. De drie belangrijkste hiervan zijn als volgt:
- Het schrijven van blogs – de meest bekende vorm van content marketing – is enorm goed voor je online vindbaarheid. Wanneer je dit goed doet, volgens de regels van SEO (search engine optimization), komt jouw website steeds hoger in de zoekresultaten terecht en gaan mensen jou sneller (en gratis) vinden. Om de bezoekers op jouw website te houden, is het echter wel belangrijk om ook relevante content te schrijven die je lezers ook daadwerkelijk willen lezen!
- Content is een drijfveer voor jouw social media. Social media kanalen blijven groeien en er komen steeds meer nieuwe platformen bij. Het creëren van content is ook op deze kanalen belangrijk, zodat je direct kunt communiceren met je doelgroep en ook je aanwezigheid en bereik op deze kanalen vergroten.
- Het delen van content met je doelgroep schept vertrouwen. Je biedt namelijk toegevoegde waarde waar jouw doelgroep iets aan heeft. Daarnaast zet je jezelf hier neer als expert op dit gebied en zijn mensen sneller geneigd om je te vertrouwen. Door het bieden van relevante content is dit vaak ook een stuk persoonlijker. En als je het dan ook nog eens combineert met een plekje op jouw social media kanaal, heb je ook directe interactie met jouw volgers.
Een content marketing strategie heeft daarnaast voor ieder bedrijf op verschillende manieren toegevoegde waarde. Dit komt omdat verschillende bedrijven verschillende doelgroepen en doelen hebben. Waar de één vooral meer naamsbekendheid wil genereren met content marketing, is het voor een ander bedrijf belangrijker om meer te verkopen. Zo haalt ieder bedrijf eigen voordelen uit het opzetten van een content marketing strategie.
Een content marketing strategie opzetten in 6 stappen
De stappen voor het opzetten van een content marketing strategie klinken vrij simpel. Maar onderschat de stappen niet: Iedere stap brengt zijn eigen complexiteit met zich mee. Binnen een bedrijf gaat er vaak meerdere maanden overheen voordat het plan helemaal staat. En dat is vaak alleen nog maar de eerste versie!
Een goede content marketing strategie zet je op in zes stappen:
- Wat is jouw doel? Waarom wil je een content marketing strategie opzetten? Wat zou het voor jouw bedrijf moeten opleveren? Extra leads opleveren, of juist meer naamsbekendheid genereren, of nog weer iets anders? Zo weet je waar jij naartoe moet werken. Elk stuk content moet namelijk bijdragen aan het doel.
- Wie zijn jullie als bedrijf? Wat zijn de normen en waarden van jouw bedrijf, waar staan jullie voor en wat doen jullie? Wat wil je uitdragen naar de lezer? Wanneer zij jouw website bezoeken of een blog lezen, wat moeten ze dan onthouden van jouw bedrijf? Benadruk in je content continu de belangrijkste waarden, zoals bijvoorbeeld vertrouwen en klantgericht.
- Wie is jouw doelgroep? Misschien wel het meest belangrijke voor jouw content strategie: Voor wie ga je schrijven? En aan wie? Door goed onderzoek te doen naar de behoeften van jouw doelgroep en hen constant in gedachten te houden wanneer er nieuwe content wordt gecreëerd, zal je merken dat het steeds beter bij hen aan zal slaan.
- Over welke onderwerpen gaat jouw bedrijf schrijven? Jezelf neerzetten als expert, of een band opbouwen met je doelgroep gaat niet vanzelf. Bepaal daarom van tevoren over welke onderwerpen jij vooral gaat communiceren. Vaak is dit gerelateerd aan de producten of service(s) die jij aanbiedt en wat zij hier bijvoorbeeld mee kunnen doen.
- Op welke kanalen deel jij je content? Je doelgroep is niet overal te vinden. Je zult dus moeten uitzoeken waar je doelgroep zich wél bevindt en welk kanaal voor jou het meest interessant is om de verschillende typen content te delen. Voorbeelden hiervan zijn YouTube voor video content, Facebook voor blog content en LinkedIn voor professionele content. Ook dit hangt weer af van jouw bedrijf en het type content dat je creëert.
- Start met schrijven! Wellicht makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je eenmaal de eerste zes stappen met succes hebt gevolgd en je dus beslissingen hebt gemaakt, is het dan ook echt tijd om de content te gaan creëren! Of het te laten maken voor jou. Wanneer je kiest voor uitbesteding, neem dan vooral ook contact op met van Ei naar Kip! Wij kunnen jou koppelen aan een marketing bedrijf die hierin gespecialiseerd is.
Naast de content marketing strategie opzetten, is het ook belangrijk dat je deze blijft volgen. Het makkelijkste om dit goed inzichtelijk voor jezelf te maken, is door het creëren van een zogeheten content kalender. Hierin houd je bij op welke dag je wat moet plaatsen en welke deadlines je wanneer hebt. Zo vergeet je nooit iets! Gewoonlijk is deze kalender per maand gevuld.
Tips en tricks voor het plaatsen van content
Om je goed op weg te helpen, benoemen we ook een aantal tips en tricks die heel handig zijn wanneer je start met een content marketing strategie.
- Social media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter hebben geen opties om tekst dikgedrukt of schuin te maken. Dit lukt echter wel iets zoals ‘Unicode’. Je voert hier jouw tekst in en je hebt direct verschillende opties voor jouw vetgedrukte of schuine tekst! Werkt gegarandeerd.
- Wanneer je een social media post maakt met een URL naar één van jouw website-pagina’s, is het belangrijk dat je hier een zogeheten UTM-code in zet. Het is even puzzelen hoe je dit voor jezelf neerzet, maar door deze UTM-codes kun je later in je Analytics terugzien waar je bezoekers vandaan zijn gekomen! Superhandig bij het monitoren van het succes.
- Niet ieder social media kanaal laat posts plannen toe. Maar er zijn platformen waarmee je dit wél kunt doen. En allemaal tegelijk zelfs! Je hebt hiervoor dure platforms, zoals SEMrush, maar je kunt hiervoor ook Facebook Creator Studio of Buffer gebruiken. Hiermee zet je in één keer alles klaar en heb je er geen omkijken meer naar! Ook erg handig: Door de strakke planning weet je zeker dat je content altijd op tijd wordt geplaatst en is het altijd consequent!
Content creatie uitbesteden
84% van de business-to-business marketeers besteedt het creëren van content uit aan een extern bureau. Dit komt omdat het creëren van content steeds complexer wordt en steeds meer tijd kost. Mensen lezen namelijk alleen wat zij interessant vinden. En met de huidige markt, waar er dagelijks ontzettend veel nieuwe content bijkomt, is het lastig om juist die ‘sweet spot’ te raken bij het creëren van content.
Het kiezen voor het uitbesteden van je content creatie is hier dan ook een ontzettend goed idee. Deze marketing bedrijven zijn gespecialiseerd in het juist positioneren en verwoorden van stukken content, waarvan kan worden aangetoond dat dit de doelen behaalt. Daarnaast is het schrijven van content niet zomaar wat woorden op papier zetten en is het echt een vak apart.
Video content voor een vast bedrag per maand
Bij van Ei naar Kip hebben wij verschillende maand pakketten. Elke week, iedere 2 weken of elke maand een nieuwe video? Dat kan via onze video pakketten.
Voor het uitbesteden van content creatie ben je bij van Ei naar Kip op het juiste adres. Waar wij ons specialiseren in het creëren van video content, zijn wij ook actief in het creëren van ‘reguliere’ content, zoals blogs of nieuws artikelen. Oftewel: voor (bijna) elk onderdeel van je content strategie kun je bij ons terecht. Vandaag nog beginnen met jouw content strategie? Neem dan direct contact met ons op!
Ga terug naar het overzicht