Kuiken ei uitkomen broedkast camera film macro agrarisch

De oplossing voor meer klanten tijdens een crisis

×
Ga terug naar het overzicht
Een dynamische wervingsvideo die de werksfeer en bedrijfscultuur toont, gericht op het aantrekken van potentiële kandidaten voor een vacature, met medewerkers in actie en een kijkje achter de schermen van het bedrijf

Het vinden van meer klanten is niet altijd even gemakkelijk. Zeker in tijden van een financiële crisis. Door de dalende koopkracht komt er waarschijnlijk ook minder omzet uw onderneming binnen. Deze onzekere tijd biedt ook grote kansen voor jouw onderneming. In deze blog vertellen wij je hoe je meer klanten krijgt tijdens een crisis of recessie.

Makkelijker zichtbaar worden

Het is een feit dat bedrijven in onzekere tijden minder investeren in marketing. Dit komt veelal omdat er minder budget is om te investeren. Maar in onzekere tijden is het juist van belang om wel te investeren in marketing.

Wat doet marketing precies?

Marketing zorgt voor bezoekers op je website. Wanneer deze bezoekers hun contactgegevens achterlaten, worden het leads. En leads worden vervolgens weer prospects, gekwalificeerde leads. Dat zijn potentiële klanten die behoefte hebben aan jouw specifieke dienst of product. Als laatste stap wordt iemand een echte klant.

Als we dit in een overzicht zetten, dan ziet de funnel van bezoeker naar klant er zo uit:

  1. Bezoeker;
  2. Lead;
  3. Prospect;
  4. Klant.

Waarom investeren in marketing tijdens een crisis of recessie?

Klanten beginnen dus eerst als bezoeker op bijvoorbeeld je website, in je showroom of winkel. Marketing zorgt dus voor die bezoekers. Wanneer je stopt met marketing, zullen het aantal bezoekers en dus ook het aantal klanten afnemen.

Door juist wel te investeren in marketing zorg je ervoor dat je – ook in mindere tijden – alsnog nieuwe klanten krijgt.

Kijk vooruit en vergeet de toekomst niet

Aan elk begin komt een einde, zo is dat ook voor een crisis. Het besparen op marketingkosten heeft zeker op korte termijn een goed effect op je financiële cijfers, maar op de langere termijn zal de stroom van klanten aanzienlijk gaan afnemen.

Marketing werkt alleen goed als er consistentie in zit, wat betekent dat je in een flow zit bij het plaatsen van content. Wanneer je dit stopt, is het lastig om dit weer op te starten. Eigenlijk is marketing te vergelijken met een dieseltrein: het duurt even voordat hij rijdt, maar als hij eenmaal gaat, dan dendert hij lekker door.

Win het van de concurrentie tijdens een crisis

In deze alinea staat het belangrijkste van deze gehele blog. Om de spanning er nog even in te houden, bedank ik je dat je deze blog tot zover hebt gelezen. 😉

Wanneer een van je concurrenten wel stopt met te investeren in marketing, is dit voor jouw bedrijf de kans om verder te groeien. Dit is het inzicht dat ontzettend belangrijk is om in te zien tijdens een crisis. Doe de dingen die een ander niet doet.

Vergeet je huidige klanten niet

Het is dus inmiddels duidelijk waarom het zo belangrijk is om te investeren in marketing. Je krijgt er ook tijdens een crisis meer nieuwe klanten door. Maar het allerbelangrijkste is om tijdens een crisis jouw huidige klanten niet te vergeten. Koester je klanten en wees er voor ze, al doe je dit waarschijnlijk al. Zeker in tijden van een crisis is dit ontzettend belangrijk. Voor jouw klant is deze tijd ook niet makkelijk; probeer met je klant mee te denken. Ditzelfde geldt ook voor je leveranciers. Alleen samen kun je een crisis overleven.

Nog even op een rijtje

Hieronder vind je nog even de belangrijkste dingen uit deze blog in een overzichtelijke opsomming. Dit zijn de oplossingen voor meer klanten tijdens een crisis of recessie:

  1. Geef je huidige klanten aandacht en vergeet ze niet;
  2. Zorg ervoor dat je marketing(diesel)trein niet stilvalt;
  3. Investeer in meer bezoekers, want dat is het begin van nieuwe klanten.

Wat kan video betekenen voor je marketing?

Als videoproductiebedrijf is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat het belangrijk is om in video te investeren. Dat doen we dan ook in deze alinea, maar we maken hier ook meteen een kanttekening bij. Videocontent is erg belangrijk in je marketingmix, maar vergeet ook niet om de rest op orde te hebben. Denk bijvoorbeeld aan een goede website, blogs (zoals deze), fotografie en grafische uitingen.

Wanneer je al deze dingen al hebt geregeld en wilt weten wat video kan betekenen voor jouw bedrijf in tijden van een crisis, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij komen graag bij je langs en geven je graag een goed advies!

Ga terug naar het overzicht

Wat klanten over ons zeggen

 

Het team van Van Ei naar Kip glimlachend in beeld

‘Klein detail, groot effect’

Over van Ei naar Kip

Wij zijn niet het videoproductiebedrijf dat alleen video’s maakt. Wat wij nog meer doen? Wij denken mee met onze opdrachtgevers en vertellen jouw verhaal door middel van video, precies zoals jij het in je hoofd hebt. Wij produceren video’s die meehelpen doelen te realiseren. Wij helpen je graag met onze unieke aanpak voor het maken van bedrijfsfilms, videocontent, webinars en podcasts. Dit alles doen wij met een tot in detail uitgedacht, maar flexibel productieplan.

Offerte aanvragen of neem contact op