Inhoudsopgave
De draaidag is gepland en binnenkort worden er opnames gemaakt voor een nieuwe bedrijfsfilm, wervingsvideo of een andere vorm van film/video. Naast het script en de locatie is het ook belangrijk wie er op beeld komt, én vooral: hoe diegene overkomt op beeld. Kleding speelt daarbij een cruciale rol. Op deze pagina geven wij een aantal kledingtips die handig zijn om door te lezen voordat de opnames van de film plaatsvinden.
Kleding die niet geschikt is voor filmopnames
- Het moet goed zitten
Filmopnames zijn vaak al spannend genoeg, dan moet je niet steeds bezig zijn met het dichtritsen van je gulp of het omslaan van je sjaaltje. Belangrijk is dat je kleding draagt die jij lekker en comfortabel vindt zitten. - Afspraken binnen het bedrijf
Wanneer er in een bedrijf kledingafspraken zijn is het belangrijk deze ook na te leven tijdens de filmopnames. In veel horecagelegenheden draagt het personeel een zwarte of donkere broek. Ook zijn er bedrijven waar iedereen in bedrijfskleding loopt. Vaak is het wenselijk dat deze kleding in beeld is. - Kleding moet passen bij je werkzaamheden
Een directeur of woordvoerder in een overall ziet er op beeld niet heel overtuigend uit. Een monteur daarentegen is in een overall veel geloofwaardiger dan in een strak pak. Verschillende soorten kleding maken een film dynamisch. - Merken of afbeeldingen
Logo’s of slogans van een kledingmerk staan niet mooi op beeld. Net als grote afbeeldingen leidt dit af en zullen kijkers het verhaal minder goed kunnen volgen. Probeer deze kleding zoveel mogelijk te vermijden. Je wilt toch geen reclame maken voor een kledingmerk in je eigen bedrijfsfilm?Moirépatroon (dunne lijntjes en strepen)
Camera’s vinden objecten of kleding met drukke patronen, kleine stipjes en dunne streepjes lastig om vast te leggen. Kleding met een krijtstreepje geeft meestal geen problemen. - Vieze kleding
Helaas komt het soms nog wel eens voor dat er net ’s morgens met het ontbijt of tijdens de lunch een deel van het eten over je kleding valt. Dat is zeer vervelend en met de beeldkwaliteit van tegenwoordig is vaak het kleinste vlekje goed te zien. Een handige tip kan zijn om een extra setje kleding in de buurt te hebben. Ook handig als de regisseur ineens bedenkt dat het gaaf is om een shot te hebben vanuit een sloot… - Seizoensgebonden kleding
Wanneer je je video het gehele jaar door wilt gebruiken is het niet verstandig om bijvoorbeeld hele zomerse kleding te dragen. In de winter is het gek als je naar iemand kijkt met een korte broek of een zomers jurkje. Uiteraard vervalt dit wanneer de video wel seizoensgebonden is bijvoorbeeld bij een zomerse reclamevideo of een Kerstvideo. - Pas je kleding aan, aan de omgeving
Denk na over waar je de kleding gaat dragen. Wanneer je donkere kleding draagt en je staat voor een zwarte of donkere achtergrond, val je volledig weg. Dit gebeurt vaak in een theater. Wees geen Cameleon en zorg voor een goed contrast met de achtergrond bij het uitzoeken van je kleding.
Maakt kleding geluid? Ja.
Ook al doen wij er alles aan om het geluid zo zuiver mogelijk op te nemen, tóch kunnen wij kraken en geritsel van kleding lastig tegengaan. In de meeste gevallen is er geen probleem, maar sommige stoffen kunnen aardig wat geluid produceren bij weinig beweging. Ook sieraden kunnen een belemmering geven als het gaat om het geluid.
Wat is het moiré-effect precies?
Het moiré-effect komt voor wanneer een camera dunne patronen of lijntjes moet vast leggen. Helaas hebben zelfs de nieuwste camera’s nog last van dit effect. Het moiré-effect komt niet alleen voor bij kleding, maar bijvoorbeeld ook bij muren en gebouwen.
Welke kleding mag ik aan bij opnames met een green screen?
Het is belangrijk om bij green screen-opnames geen kleding te dragen waar groen in zit. Dit omdat in de montage de groene achtergrond wordt verwijderd en vervolgens wordt ingevuld met een andere, willekeurige achtergrond. Wanneer een persoon voor het scherm iets groens draagt, dan wordt ook dat groene vervangen in de montage. Er zijn natuurlijk uitzonderingen – wanneer het echt niet anders kan.
Als je haar maar goed zit… Of je make-up!
Bij de meeste kleine filmproducties is het niet gewenst, maar eigenlijk is het altijd aan te raden: iemand die zich bekommert om jouw haar en make-up. Zelf kun je je dan volledig focussen op de antwoorden die je gaat geven tijdens het interview. In de filmwereld is het gebruikelijk dat de cameraman zich richt op het beeld, de geluidsman op het geluid en de regisseur op het verhaal. Naast deze personen is er nog iemand die zich de MUAH (Make Up And Hair) noemt. Een MUAH is iemand die zorgt dat je gezicht niet glimt door zweet of licht. Ook zorgt hij of zij ervoor dat je haar in elk shot hetzelfde zit.
Ga terug naar het overzicht