In deze blog:
Goed idee, die bedrijfsvlogs. Maar waar moet het dan over gáán? In deze blog delen we een waslijst aan ideeën voor gave videocontent. Wanneer je deze lijst als inspiratie ziet en je er zelf nog een vleugje creativiteit aan toevoegt, heb je binnen de kortste keren een heleboel ideeën voor jouw vlog.
Waarom vloggen als bedrijf?
Bij een vlog denken we vaak aan die tieners met een camera op selfiemodus die hun hele leven in beeld brengen. Dat is niet wat wij bedoelen met vlogs, bedrijfsvlogs welteverstaan. Voor ons zijn bedrijfsvlogs video’s waarin kennis en ontwikkelingen worden gedeeld door een bedrijf. Bijvoorbeeld: met welke gave projecten ben je bezig als ondernemer? Wie zijn je nieuwe medewerkers? Wat vinden jouw klanten van je diensten of producten?
Het betreft niet één bedrijfsfilm, maar meerdere losse video’s die je onafhankelijk van elkaar kunt plaatsen op sociale media. Zie het als blogberichten, maar dan met video; dat is ook waar de naam vlog (v= video, log = dagboek – in het Engels) vandaan komt.
Voordat je onderstaande onderwerpen gaat vastleggen is het goed om te weten dat de basis van content maken ligt bij het amuseren en het betrekken van je doelgroep. Denk daarom goed na over wat wel of niet bij je past.
De lijst met 55 onderwerpen voor jouw zakelijke vlogs
- Introduceer nieuwe medewerkers;
- Vertel over je gaafste project tot nu toe;
- Waar komt je bedrijfsnaam vandaan?;
- Licht je nieuwste product toe;
- Laat een klant vertellen wat hij/zij van jou vindt;
- Deel je bedrijfsdoelen;
- Haak in op het nieuws;
- Vertel welke tools of gereedschappen jij gebruikt tijdens je werk;
- Laat zien hoe je met je team de week begint;
- Stel een uitdaging voor aan je kijkers;
- Geef een review over een product dat je recent hebt gekocht;
- Wie is jouw inspiratie/rolmodel?;
- Deel je behaalde milestones;
- Vertel over je laatst bezochte netwerkevent;
- Interview een tevreden opdrachtgever;
- Interview een medewerker;
- Laat producten testen/proeven door iemand van jouw doelgroep;
- Ga de straat op en vraag of mensen jouw product of dienst kennen;
- Vertel welke werkwijze je hanteert;
- Vertel hoe jouw vraagprijs wordt berekend;
- Hoe ziet jouw werkdag eruit?;
- Leg bepaalde handelingen uit;
- Presenteer producten;
- Bespreek welke evenementen of beurzen je hebt bezocht;
- Wat er afgelopen week allemaal fout of goed ging;
- Deel een geheim van jouw bedrijf;
- Laat zien hoe jullie de VrijMiBo vieren;
- Welke boeken je inspireerde;
- Wat je de afgelopen tijd hebt geleerd in je bedrijf;
- Vertel over nieuwe ontwikkelingen;
- Vertel over wat je vroeger wilde worden;
- Waar kom je vandaan?;
- Vertel over je ideale klant;
- Benoem de droom die graag uit wilt laten komen;
- Achter de schermen bij je vlog;
- Je beste verkoopgesprek van afgelopen week;
- Deel je leerproces;
- Stel een prijsvraag;
- Maak een vlog van je bedrijfsuitje of -jubileum;
- Bespreek je diensten;
- Geef tips en deel kennis;
- Interview iemand van jouw branchevereniging;
- Vertel updates over jouw branche;
- Welke quote hangt boven jouw bureau?;
- Breng bedankjes langs bij je belangrijkste opdrachtgevers;
- Behandel de meest gebruikte vaktermen;
- Deel oplossingen voor bekende problemen van je doelgroep;
- Hoe zie jij je bedrijf over 5 jaar?;
- Vertel de geschiedenis van het bedrijf;
- Stel alle medewerkers voor in een eigen vlog;
- Laat zien hoe jij je kantoorhond traint;
- Nieuw pakketje binnen? Pak hem uit voor de camera.;
- Interview je leveranciers;
- Behandel al je veelgestelde vragen die op je website staan;
- Organiseer een Q&A.
Naast deze lijst is het ook van belang dat je met je zakelijk vlog inhaakt op de actualiteit, zoals nieuwsberichten en feestdagen. En zorg dat je spontaan blijft. Niet alle onderwerpen in deze lijst zijn voor elk bedrijf geschikt; het moet wel bij jou en jouw bedrijf passen.
Wanneer je minimaal twee van de drie onderstaande vragen met een “ja” kunt beantwoorden, dan is het mogelijk een goed onderwerp voor je bedrijf.
- Is het een actueel onderwerp?
- Past het bij mij persoonlijk en mijn bedrijf?
- Wil mijn doelgroep dit zien/weten?
Is het wel origineel genoeg om via deze lijst te werken?
De onderwerpen in deze lijst zijn zeer algemeen en niet specifiek voor één bepaalde branche. Door dit als inspiratie te zien en niet letterlijk te kopiëren, wordt jouw video automatisch al origineel. Ook kan de manier waarop er gefilmd wordt, de locatie of de montage bijdragen aan originaliteit van je video.
Niet alleen de inhoud, maar ook de titel moet tot de verbeelding spreken. Belangrijk is dat je een goede thumbnail hebt en dat duidelijk is dat de vlog van jouw bedrijf is.
Praktische informatie voor een bedrijfsvlog
Hoelang moet een bedrijfsvlog duren?
Houd rekening met gemiddeld 10 minuten per vlog. Maar, liever 5 minuten goede content dan 10 minuten waarvan 5 minuten goed is en 5 minuten opvulling. Eventueel kun je van de lange vlog een korte trailer laten maken van maximaal 1 minuut die je kunt plaatsen in je stories op sociale media.
Hoe houd je je vlog interessant?
Wanneer je in je vlog meerdere onderwerpen behandelt of meerdere mensen aan het woord laat, maakt dit je vlog dynamischer en interessanter. Ook kunnen wij in de montage zorgen dat je vlog spannend genoeg blijft om naar te kijken.
Wat zijn de kosten van zakelijk vloggen?
Wanneer je de opnames, productie en de montage aan ons uitbesteedt, kun je uitgaan van onderstaande prijsindicatie.
De kosten voor een zakelijke vlog variëren vanaf 150 tot 5.000 euro per video. Een aantal factoren speelt mee: hoelang zijn we bezig met de opnames? Hoeveel video’s wil je per jaar? En hoe omvangrijk is de montage? Is er ondertiteling of een voice-over nodig? Wanneer je een precieze prijs wilt, maken wij graag vrijblijvend een offerte.
Voor- en nadelen van bedrijfsvlogs
Er is een aantal voor- en nadelen aan zakelijk vloggen. Wij hebben de meest relevante in een overzicht verwerkt. Op basis van dit overzicht kun je zelf kiezen of dit echt wat voor jouw bedrijf is.
Voordelen van zakelijk vloggen
- Je wordt structureel zichtbaar bij je doelgroep;
- Het onderscheidt je van de concurrent;
- Je wordt beter gevonden in de zoekmachines;
- Grotere afname van video’s maakt het zeer betaalbaar.
Nadelen van zakelijk vloggen
Natuurlijk zijn er ook nadelen aan het maken van bedrijfsvlogs, maar deze zijn gemakkelijk op te lossen. Het beste is om het structureel te doen, maar dit kan als een verplichting gaan voelen, waardoor je niet meer spontaan overkomt. Daarom raden wij aan om in batches te werken. We nemen op een draaidag meerdere video’s op en werken zo vooruit.
Ook kost het tijd; wij kunnen de volledige productie uit handen nemen, zodat je als ondernemer alleen nog maar voor de camera hoeft te staan. Gemiddeld kunnen we op een halve draaidag zo’n acht vlogs opnemen van maximaal 10 minuten. Daarbij hebben we vaak nog een halve draaidag nodig om sfeeropnames te maken.
Voorbeelden van zakelijke vlogs
Hieronder staat een aantal verschillende soorten zakelijke vlogs. Er is veel met video mogelijk en omdat wij volledig maatwerk leveren, is het voor elk bedrijf toe te passen.
Vrijblijvende kennismaking/brainstorm
Wil je weten welke creatieve onderwerpen wij specifiek voor jouw bedrijf kunnen bedenken? Of wil je een keer brainstormen om voor jouw bedrijf originele videocontent te bedenken?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.